
Pričamo s 4 jezika, a slušamo s 4 uha!
Znate onu situaciju kada u najboljoj namjeri kažete nešto prijatelju/ici, a ona se uvrijedi?
Ili kada pojasnite neku situaciju u detalj, a osoba i dalje nije zapamtila vama važne stvari?
Kada kažete djetetu da obuče jaknu jer je vani hladno, a ono zakoluta očima?
Isto pitanje se otvara nakon ovakvih i sličnih situacija, a to je – zašto se osjećam loše i zašto je došlo do nesporazuma? Kako me nije čuo/la? Odakle je sad nastala ova svađa?
Komunikacijski šum je naziv za razinu nesporazuma u komunikaciji, odnosno “greške u sistemu” radi koje poruka koja je poslana nije došla do pošiljatelja onako kako je originalno poslana. Do komunikacijskog šuma dolazi iz više razloga; tehničke poteškoće u prijenosu poruke, no i naše emocionalno stanje, kontekst, raspoloženje… Ono što meni u nekom trenutku zvuči jasno i logično, nekome je možda teško i zbunjujuće. Mi u komunikaciji možemo biti sigurni samo u jedno, i to ako se dobro poznajemo, a to je: što ja želim reći. Na to kako će to osoba primiti ne možemo utjecati, no možemo biti mudri pa ne podrazumijevati da je ono što smo rekli i kako smo to rekli dovoljno samo po sebi da bude jasno drugoj osobi.
Da bismo jasnije pristupili razumijevanju ovog problema, uvelike nam pomaže model 4 aspekta komunikacije.
Ovaj model procesu interpersonalne komunikacije (komunikacije između osoba) nudi koncept da svaka poruka ima 4 razine (aspekta) kroz koju je možemo promatrati.
Svaka se poruka iz govornikove pozicije promatra kroz 4 aspekta. Odnosno, govornik poruku komunicira kroz 4 jezika.
- Samoočitovanje (kad govorim, govorim o sebi).
- Sadržajna razina (temeljni sadržaj poruke)
- Odnosna razina (razina na kojoj se sugovornik osjeća prihvaćeno ili odbačeno)
- Apel (što želim da osoba učini)
Uzmimo za primjer poruku koju majka govori kćeri: Obuci jaknu, vani je hladno. Na ovom primjeru razjasnit ćemo kako bi izgledalo raščlanjivanje na 4 dijela.
- Samoočitovanje – majka zaključuje da je vani hladno i smatra da je jakna nužna za izlazak van.
- Sadržajna razina – poruka koju je majka rekla: Vani je hladno i treba se dobro obući!
- Odnosna razina – ovo je ujedno i najproblematičnija razina jer osobe prema tonu glasa i neverbalnoj komunikaciji te sadržaju poruke procjenjuju dinamiku odnosa, odnosno osjećaju se iznad, ispod ili jednako drugoj osobi. To zapravo znači: osjećam se prihvaćeno/poštovano ili čujem da me kritiziraš/savjetuješ/misliš da si pametniji od mene itd. U ovom konkretnom slučaju, kćer se može osjećati odbačeno jer će imati misao: Dobro jesam ja glupa pa ne mogu procijeniti je li meni hladno? Zašto mi to govori? Pa valjda se mogu brinuti za sebe! A majka u tom istom odnosu vidi drugu situaciju i njezina misao može biti: Brinem se za tebe i ne želim da se razboliš. No kći to ne čuje.
- Apelativni dio – majka želi da kćer obuče jaknu i to je jasno naglasila kroz imperativ u govoru.
Apelativni dio ne mora biti jasno izrečen kao u ovom primjeru.
Uzmimo drugi primjer. Kada dolazim na posao i uđem u prostoriju, kažem: Dobar dan: Apelativna razina te poruke jest da ja očekujem da me i drugi ljudi pozdrave. Nisam ju jasno rekla, ali svaka akcija ima i reakciju, a u komunikaciji to je apelativna razina poruke.
Budući da osoba komunicira s 4 jezika iste poruke, druga osoba i sluša na 4 razine. Najviše dolazi do nejasne komunikacije, odnosno šuma, kada osobe imaju razvijenija različita uha i jezike.
Na primjer, ja imam razvijeno uho za apel i uglavnom kada pričam s ljudima, imam osjećaj da na sve trebam reagirati ili nešto učiniti s porukom koju su mi poslali. Netko ima jako razvijeno uho za odnos i on uglavnom ne čuje da treba nešto napraviti, nego ima osjećaj samo da želi da je prihvaćen u odnosu, a to znači da često sve čuje ili kao napad ili kao pozicioniranje njega u odnosu na nekog drugog.
Evo još jednog primjera koji nam razjašnjava kako naša poruka kroz 4 razine jezika i 4 razine uha može imati različiti kontekst, a samim time i komunikacijski rezultat.
Već ste mogli tekstovima na ovom blogu primijetiti koliko puta sam napisala da kada govorimo, prvo govorimo o sebi. Ova teorija to potvrđuje i vrlo je primjenjiva u rješavanju konflikta te u analizi odnosa. Ako želite bolje, jednostavno morate komunicirati bolje i otvoriti svoje uši i jezik ka različitim interpretacijama. 🙂
Ovo znanje dugujemo njemačkom teoretičaru komunikacije Friedemannu Schulzu von Thunu.
Sretno u komunikaciji!