Što nam poručuju kandidati za gradonačelnika Osijeka
Bliži se prvi krug lokalnih izbora kada će preko 38 tisuća kandidata diljem Hrvatske nervozno iščekivati rezultate i nadati se ulasku u drugi krug. Na području najvećeg slavonskog grada, sedam kandidata bori se za ulazak u drugi krug i mjesto gradonačelnika.
Na našem Instagram profilu pitali smo koji vam se slogan najviše svidio od četiri najjača kandidata prema anketama.
Nova energija Osijeka slogan je HDZ-ovog kandidata Ivana Radića za kojeg je glasalo 14 ljudi. Mnogima se svidio slogan Pravo lice grada Berislava Mlinarevića, kandidata Domovinskog pokreta pa je 12 ljudi dalo svoj glas upravo za ovaj slogan. Po šest glasova za slogane osvojili su Budimo Osijek SDP-ovog kandidata Gorana Kušeca i Moj Osijek Vladimira Šišljagića, kandidata stranke Snage Slavonije i Baranje.
Pitali smo vas i želite li našu analizu komunikacijske strategije i slogana kandidata za osječkog gradonačelnika. Od ukupno 47 glasova, 98% glasalo je ‘Da, jako zanimljivo’, dok je samo 2% glasalo za ‘Ne, hvala’.
Kandidati koji u anketama nešto niže kotiraju su HNS-ov Vladimir Ham, Katarina Kruhonja iz Možemo! i nezavisni Miroslav Vanek.
Zato donosimo analizu komunikacijske strategije četiri najjača osječka kandidata, prema anketama. Ne analiziramo kvalitetu njihovog političkog programa, prethodni rad niti rad političku opredijeljenost, nego se fokusiramo na komunikaciju s društvenih mreža i web stranica.
Neouobičajena boja u kampanji
Tridesettrogodišnji Ivan Radić, osim riječima, komunicira i bojama. U kampanji uz tradicionalnu plavu boju HDZ-a, koristi i zelenu. Na vizualima slogana, u riječima „nova energija“ komunicira zelenom bojom – nijansom limeta zelene. Boja je to koja se ne koristi često u političke svrhe. Zelena općenito simbolizira prosperitet, svježinu i napredak, a povezujemo ju s prirodom i održivošću; najčešće u kontekstu ekološke održivosti, ali funkcionira i u kontekstu ekonomske održivosti.
Riječi koje koristi u predizbornoj kampanji usko su povezane s njegovim cijelim životom, prema informacijama koje saznajemo s ‘Upoznaj me’ stranice s njegovog weba. Vidljivo je da se cijeli život obrazovao u Osijeku, a uz obrazovanje bavio se i košarkom na poziciji razigravača (playmakera). Istaknuo je da ta pozicija odgovara njegovom karakteru. Ukazao je i da mu političkog i natjecateljskog iskustva ne nedostaje te želi biti razigravač cijelog Osijeka i njegovih građana.
Ove informacije su važne kako bismo njegovu komunikaciju stavili u kontekst. Više puta je komunicirao kako u Osijeku želi razviti „pobjednički mentalitet“, „dovesti Osijek na prvo mjesto“, „ne dolazimo plakati, nego se boriti“ što je u skladu sa sportskim duhom, a pogotovo karakterom mladih. Stoga, svoju mladost okrenuo je u korist, barem u online svijetu.
Na ‘Upoznaj me’ stranici ističe da suprugu poznaje od prvog razreda srednje škole, čime želi ukazati da ima obiteljski i brižan karakter kojem se može vjerovati. Na fotografijama je uglavnom nasmijan, što možemo iščitati kao prijateljsko lice spremno na suradnju.
Djeluje kao da iza ovog kandidata stoji najveći tim (a time i najveći budžet) uz koji je razvio ono što djeluje holistička online kampanja, bar u okvirima ovih izbora. Od boja, vizuala, korištenih riječi i fotografija.
Višestruko značenje slogana
Slogan Gorana Kušeca kreiran je da se višestruko interpretira, vjerojatno s ciljem poticanja na razmišljanje. Budimo Osijek može označavati buđenje grada, što bi značilo da je do sada grad bio uspavan, u hibernaciji. Može i značiti budimo, postanimo grad čime se građani stavljaju u prvi plan kao osnovni pokretači grada.
U vizualnim rješenjima dominira plava boja uz dodatke bijele i crvene. Crvena se uglavnom koristi za naslove koji dolaze do izražaja. S obzirom na stranku, neuobičajeno je toliko korištenja plave boje, ili izostanak uobičajene crvene. No, trenutna kombinacija i odnos boja daju kontrast pa crveni naslovi dolaze do izražaja.
Što se tiče objava na Facebooku, dominiraju fotografije obilaska mjesnih odbora i građana s opisom u kojem se ističe problem i zaključkom što je potrebno napraviti. To je učestala taktika koju gotovo svaki kandidat koristi.
Obilaskom četvrti nastoji se upoznati s građanima, pridobiti njihove simpatije, a razgovorom utvrditi probleme i saslušati građane. Objavama na Facebooku, osim informiranja o aktivnostima za vrijeme kampanje, nastoji se povezati s građanima iz pojedinih četvrti, kao i onima koji suosjećaju s takvim problemima. Utakmica je to u kojoj kandidati uglavnom rade isto, a svaki se nada pridobiti simpatije većina sugrađana.
Kušec se u posljednje vrijeme često spominje kao kandidat koji se pojavio na sučeljavanju, a zatim ga napustio. Kako kaže, „nikada nisam i neću poentirati na „ozljedi“ bilo kojeg rivala“. Radi se o tome da HDZ-ov kandidat nije prisustvovao sučeljavanju, a Kušec na svojoj Facebook stranici ističe: „nisam takav igrač da pod svjetlima reflektora takve televizije kritiziram program nekoga tko u tom ringu ne sudjeluje.“
Svojim je nastupom htio pokazati poštenje, moralnost i karakter.
Ovakav pristup s građanima nije rezonirao, nego je postigao suprotni efekt. Zašto je to tako? Građani su izdvojili vrijeme kako bi vidjeli programe kandidata za gradonačelnika, njihove ambicije i planove, kao i dokazivanja putem rasprave. Neki sučeljavanja gledaju iz zabave, a neki nastoje utvrditi koji će kandidat napraviti najviše kako bi se umanjile njihove brige ili poboljšao život u gradu.
Izostankom dva istaknuta kandidata prema anketama, a pogotovo namjernim odlaskom sa sučeljavanja, građani su osjećali da se oni i njihovo vrijeme ne poštuju.
Za kampanju osmišljeni pjesma i spot
Pravo lice grada slogan je kojim se nastoji ukazati prošlost koja u očima Berislava Mlinarevića nije onakva kakva bi trebala biti. To je i slogan koji ima tisuće i tisuće interpretacija. Što je pravo lice grada? Pravo lice grada svaki pojedinac može interpretirati na svoj način, tj. interpretacija ovisi o načinu života, stavovima, razmišljanjima i interesima svakog građana. Slogan je to kojim se nastoji ukazati na izgubljeni smjer i potaknuti glasače da zamisle pravo lice grada te daju glas Mlinareviću kao osobi koja će „vratiti pravo lice grada“.
U sklopu kampanje kreirali su istoimenu pjesmu i spot. Kako kažu, posvetili su ga Osijeku i građanima koji ga čine i zbog kojih postoji. Pjevači su mladi, što se može vidjeti u spotu i oni okružuju Mlinarevića. Okružen je mladim ljudima čime šalje poruku da mu oni puno znače i da stavljanjem fokusa na njih kreira pravo lice grada. Prikazuju se različite lokacije u Osijeku, zaljubljeni par, mladić s majicom na kojoj piše ‘lega-lega’ kao sastavnim dijelom identiteta Osječana.
Taj duh prenosi i logo sa sloganom. Koriste se dva fonta koji ne odražavaju tradicionalna uvjerenja i ustaljene vrijednosti. Tekst je na plavoj gradijentnoj pozadini nepravilnog kružnog oblika s efektom poput prskanja bijele ili guljenja plave boje. Kombinacija je to elemenata koji se rijetko koriste u političkim kampanjama, a pogotovo s učestalom plavom bojom koja simbolizira povjerenje, smirenost i mudrost. Ipak, ova neuobičajena kombinacija ne djeluje neukusno te bi trebala lakše rezonirati s mladima.
Što se tiče komunikacije putem Facebooka, Berislav Mlinarević fokusira se na objavljivanje fotografija s obilaska gradskih četvrti i razgovora s građanima, a u opis uvrsti utvrđene probleme i potencijalna rješenja. Moramo primijetiti i visoku aktivnost Mlinarevića u komentiranju objava i dijalogu s građanima.
Kako u Facebook opisima, tako i u javnim nastupima svoj slogan učestalo provlači kao završetak rečenice ili zaključak govora.
Slogan kao simbol privrženosti gradu
Naposljetku, SSiB-ov kandidat, Vladimir Šišljagić jedini u svom sloganu koristi zamjenice, točnije posvojnu zamjenicu u prvom licu – moj. Time se želi prikazati privrženost, ljubav prema gradu i identificiranje s gradom. Prikazom osjećaja nastoji pridobiti povjerenje građana.
Moj Osijek je i himna grada koja kaže da u svakom kamenu grada se krije ljubav bez dna.
Ipak, neki su na naš upit na Instagramu rekli da slogan djeluje sebično i ne odražava zajedništvo.
Osim putem medija, često je Facebook stranica kandidata prvi „namjerni“ susret građana s kandidatima. Šišljagić, slično Kušecu, na Facebooku koristi plavu monokromatsku siluetu Osijeka ispred koje je njegova fotografija s logom stranke i imenom. Time se žele pokazati ozbiljne namjere i odgovornost koju nosi prvi čovjek grada.
Poput ostalih kandidata, Šišljagić dijeli sadržaj obilaska gradskih četvrti te osječkih lokacija koje mnogi smatraju boljkama grada.
Na fotografijama je uglavnom ozbiljan. Zbog toga ne djeluje neugodno već mu crte lice daju tipični izgled koji odiše iskustvom i mudrošću. Na fotografijama se koristi vinjeta filter što daje starinski, retro izgled fotografijama. Takve fotografije najčešće povezujemo sa starim obiteljskim fotografijama. Dakle, ako ima neka svrha korištenja filtera, onda to može biti zbog buđenja osjećaja topline i doma. S druge strane, korištenje ovog filtera ne djeluje živo i prisutno, a najmanje moderno.
Naposljetku, vrijedi zaključiti da ovim izborima dominira plava boja, dok je obilazak mjesnih odbora osnovni dijeljeni sadržaj. Svaki kandidat priča priču u skladu sa svojim profesionalnim i političkim djelovanjem, a kako je svaki kandidat različite podloge, priče su brojne. Na građanima je da interpretiraju sadržaj upravo onako kako se njima čini najbolje i ispravno. Zato su izbori dan kada ankete padaju u vodu, a čak i o vremenu ovisi davanje glasa kandidatu. Sretno svima!
Više od HORKA-e: Komunikacija je – pola uspjeha!