Loader
Gledajte pravilo pupka - HORKA komunikacije
Agencija za odnose s javnošću, event management, edukacije i treninge javnog nastupa, neverbalne komunikacije i medijske pismenosti
Horka komunikacije, PR, PR agencija, PR agencija Osijek, odnosi s javnošću, event management, edukacija javni nastup, neverbalna komunikacija, medijska pismenost, Katarina Horvat
1504
post-template-default,single,single-post,postid-1504,single-format-standard,bridge-core-3.0.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-28.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive

Gledajte pravilo pupka

Vjerujem da vam ovaj naslov zvuči neobično, čak i bizarno – pa kakve veze ima pupak s komunikacijom, a još ima i svoje pravilo?!

Ja vam moram priznati da se u području neverbalne komunikacije ničemu više ne čudim. Čitam o treptanju, žilama na licu, stisnutim usnama, obliku nosa i čeljusti, trljanju ruku, preklapanju nogu, diranju naočala i odjeće, brzini daha, zijevanju, duljini pogleda… Jednostavno rečeno – SVE što mi kao osobe pokazujemo i SVE što vidimo jest komunikacija.

Zašto bi nas uopće zanimao pupak?

O najiskrenijem dijelu tijela sam pisala (podsjećam da su to stopala za one koji su zaboravili:) ), tekst je dostupan na https://horka.hr/dio-tijela-koji-otkriva-najvise-informacija/ .

A sada idemo u sami centar čovjekovog tijela – do pupka.

Zamislite da je 1930. godina. Družite se u lijepim salonskim sobama, idete na zabave, sjedite s uljuđenom gospodom (ma i vi ste jedan od njih!). Pazite kako sjedite, s kim razgovarate, kako se ponašate, kako jedete, kome se smješkate, kome dajete znak da može komunicirati s vama…  I jedan znanstvenik u to vrijeme odluči napraviti istraživanje na gotovo 350 različitih značenja raznih poza na fotografijama kako bi mogao izvesti zaključak o tome igra li položaj torza razinu interesa osobe. Naravno, u tome je uspio i zato danas imamo PRAVILO PUPKA, zahvaljujući W.T. Jamesu.

O čemu se radi? 

Usmjeravanje pupka podijeljeno je na 4 ključne skupine:

  • približavanje (interes)
  • povlačenje (nezainteresiranost)
  • širenje (povećani interes i sigurnost)
  • sužavanje (nervoza i lagano smanjenje interesa).

Ispitanici su proučavali fotografije i trebali su odrediti razinu interesa jedne osobe prema drugoj. Naravno, vrlo su uspješno uspjeli odrediti namjeru ili emocionalno stanje koje su vidjeli na fotografijama. Zašto je to tako?

Podsjećam ovdje da je najranjiviji dio ljudskog tijela onaj koji krije vitalne organe, a to je područje stomaka. Imamo instinktivnu potrebau da štitimo taj dio tijela i da na neki način taj prostor bude naš (sjetimo se samo Hallovih 5 područja proksemije, odnosno kategorijzacije prostora prema razini ugodnosti).

E sad – kad smo u kontaktu s drugim osobama, ukoliko osjećamo prisnost, uzajamnost, povjerenje, bliskost ili interes, zakrećemo središnji dio tijela prema toj osobi. Sjetite se samo situacije u kojoj ste sreli neku osobu i ušli s njom u razgovor, a zapravo vas ta osoba niti ne zanima. Promotrite svoje tijelo. Vrlo vjerojatno su vaša stopala i/ili vaš torzo okrenuti prema najbližem izlazu ili u smjeru u kojemu ste krenuli.

Reći ću vam današnji vlastiti primjer. Stajala sam u redu i srela poznatu osobu koja me u tom trenutku nije pretjerano zanimala jer sam bila u žurbi, ali i trebao mi je mir i fokus za ono što slijedi poslije. U početku sam se okrenula i pozdravila osobu, no kako smo izmijenili par rečenica, u tjednom sam treeutku pogledala svoje tijelo i vidjela što govori – a govori da želi otići. Ove situacije ne treba shvaćati dramatično, u smislu da ovo ponašanje UVIJEK znači da nas ne zanimaju drugi ljudi. Ne radi se o proučavanju uzroka zašto nas U OVOM TRENUTKU  ne zanima druga osoba, već o pokazatelju namjere što SADA ŽELIMO učiniti.

Pravilo pupka u sobi za sastanke

Dat ću vam jedan zanimljiv zadatak. Promotrite sljedeći put kad budete sjedili s osobama za stolom, prema kome je okrenut pupak. Osobe sigurno neće okrenuti leđa onoj osobi koju smatraju najdominantnijom/vođom ili važnom u toj prostoriji. Uostalom, tko želi okrenuti leđa svom nadređenom ili osobi koja nas zanima? Instinktivno ponašanje nam je da okrećemo pupak u smjeru u kojemu je naš interes.

Želite još jedan test? Može!

Pravilo pupka u društvenim situacijama mi je jedan od najdražih neverbalnih signala, zato što mi pomaže u kratkom roku procijeniti sugovornikov interes. Dat ću vam primjer. Zamislimo tri osobe kako pričaju u formaciji trokuta. Pravilo pupka pokazat će jesu li svih troje na istoj razini ili postoji neki drugačiji interes. Primjerice, ako svih troje stoje u jednakoj poziciji u odnosu na druge dvije osobe, možemo reći da su odnosi /interesi ravnopravni. No, ako je osoba okrenuta torzom više prema jednoj osobi, a prema drugoj je više okrenula glavu, čemu ćete vjerovati ako vas zanima prema kome ta osoba ima više interesa? Pa torzu, naravno 🙂

Torzo je iskreniji od facijalnih ekspresija i općenito upravljanja glavom i licem,  a većina ljudi niti ne zna što znači zakret u torzu. Većina nas može prepoznati situacije kada se ne osjećamo poželjnima ili prihvaćenima, ali vjerojatno ne znamo zašto. No, kada tijelo pogledamo kao skup znakova i poruka – komunikacijski proces značajno je olakšan.

Sadržaj koji nam druga osoba priča najmanje je važan! Jer to ćemo uglavnom zaboraviti. Ali nećemo zaboraviti osjećaj koji je produkt neverbalnih znakova (i paragovornih i govora tijela):

Možemo zaključiti: Smjer u kojemu je okrenut pupak najvažniji je aspekt za čitanja namjera druge osobe ili znak za određivanje razine interesa. No, to NE ZNAČI da ste nekom drugom pročitali misli, nego ste samo u tom trenutku očitali jednu razinu komunikacije koja se odvija podsvjesno, a odmah se prenosi van – kroz naše tijelo.

Činjenice iz ovog članka preuzete su iz knjige Driver, J. (2012). Odajete se više no što mislite. Zagreb: Itp Škorpion.


Pretplatite se na HORKA newsletter

Povremeno primajte sadržaj kojim ćete unaprijediti komunikacijske vještine,
poboljšati odnose i lakše ostvariti ciljeve.